Bloggen

Hur relevant är cyberidrott i Sverige?

Publicerad den 22-06-19


Traditionella idrottsevenemang (fotboll, tennis, volleyboll, basket och så vidare) förlorar i popularitet i takt med att intresset för cybersport ökar. Miljontals svenska fans följer sändningarna med spänd andedräkt, lägger sina spel och skördar stora vinster. Många webbplatser för sportspel online erbjuder e-sportspel. Det finns nätcasinon där besökare kan få free spins utan insättning utan svensk licens, bonusfonder för att spela slots, samt satsa på cybersporter och öka sin bankrulle avsevärt. Sveriges största investmentbolag prioriterar cyberidrott som en del av sina intressen. Detta segment ligger före inte bara traditionell idrott utan även filmindustrin. Sverige är en mycket lovande marknad. Och det är inte konstigt. I den virtuella världen finns det trots allt inga gränser, medborgarskap eller sanktioner. Och rivaliteten finns bara mellan spelarna och bara inom idrotten. 

Funktioner av cybersport 

Cybersportens publik är imponerande i sin omfattning. I global skala är det mer än 450 miljoner människor. Förra året tittade miljontals svenskar på cybersportsändningarna. Den årliga ökningen av publiken är cirka 20 %. Publiken är inte bara spelarna själva, utan även de människor som följer nyheterna noga, deltar i turneringar, följer sändningar och placerar insatser. 

Cybersport är ung. Självklart är spelare i alla åldrar passionerade för det. Men de allra flesta av dem är mellan 20 och 30 år. Flickor och pojkar spelar. Många e-sportspelare blir analytiker och presentatörer av rankningsevenemang efter karriären. 

CyberSport är en stor investering. Samtidigt som prispengarna ökar, ökar också investeringarna i sporten. Inte bara spelare, utan även streamers som streamar live och håller kontakten med sin publik kan tjäna bra med pengar på sin hobby. 

I Sverige är e-sportspelare de verkliga stjärnorna, med en enorm fanskara. Och de klubbar som världens bästa e-sportspelare spelar för har tecknat kontrakt på flera miljoner dollar med globala varumärken. Man måste förstå att cybersport har sina stjärnor, sina klubbar, sina skandaler och sin sensationalism, till och med hjälp av specifik jargong. 

Lagstiftning om cybersport i Sverige 

I Sverige står e-sportspelare under noggrann statlig kontroll. De får endast delta i tävlingar som godkänts av myndigheterna. Särskild uppmärksamhet ägnas åt de skatter som ska betalas av arrangörerna av stora turneringar. Utan denna skatt kan ingen tävling hållas i Sverige. Spelövervakningskommittén ansvarar för att reglera e-sportspelarnas verksamhet. Det är värt att notera att NiP-personal i Sverige antog en lag som likställer cybersport med konventionellt kasinospel. 

Såsom myndigheterna uttryckligen har angett måste reglerna följas av både tävlingsarrangörer och deltagare. Följande faktorer definieras i reglerna: 

1.Det sätt på vilket tävlingarna skall hållas; 

2.Förteckningen över den utrustning som krävs; 

3.Finansieringen av spelen; 

4.Evenemangsarrangörens verksamhet; 

5.Krav för alla deltagare. 

  

Dessutom kan arrangörerna lämna in en ansökan till de lokala myndigheterna om finansiering av turneringen från budgeten. Särskilt om det finns ytterligare utmärkelser för spelarna. Om de tillämpliga lagarna och bestämmelserna inte följs kan turneringsarrangörerna dömas till höga böter. 

De tävlande har samma status som vanliga idrottsmän. Trots att cyberturneringar klassificeras som spelunderhållning. 

Attityder till cybersport i Sverige 

Cybersportens popularitet i Sverige är häpnadsväckande. Denna typ av tävling har större potential än traditionella sporter. Publiken uppgår till miljontals åskådare. Fenomenet med cybersportens popularitet i Sverige beror enligt analytiker på att det nu har vuxit upp en generation som älskar att tävla mot varandra. Och det enklaste sättet för dem att visa att de är unika är att använda tangentbord och mus. Cyberidrott ingår till och med i skolans läroplan i Sverige. 

Gamming är numera det mest populära sättet att ha roligt. Men inte alla moderna svenska medborgare föredrar att delta i turneringar eller följa sändningar. Många människor är intresserade av det på grund av möjligheten att satsa och vinna stora vinster. Bookmakerwebbplatser och vissa nätcasinon har särskilda avdelningar för spel på cybersport. Det finns också sändningar från världsturneringar, analytikerdata och statistik om tidigare turneringar. Det bör dock noteras att i Sverige anses e-sportspel i stort sett vara halvlegala, eftersom alla lag inte måste formalisera sin verksamhet. 

Statligt stöd kan föra cybersporten till en ny nivå, göra yrket som cybersportare mest efterfrågat bland unga människor och stimulera utvecklingen av branschen som helhet.