Bloggen

Vägen till cupen

Publicerad den 19-10-20

 

Varenda helg året om tävlas det i fotboll, ishockey och andra sporter på idrottsplatser över hela Sverige. Detta tack vare eldsjälar som anordnar cuper och tränar barn och ungdomar, oftast helt ideellt. Några av dem nomineras till Årets Eldsjäl, men de flesta får ingen annan belöning än ett tack och tillfredsställelsen av att veta vilken insats de gör. 

Men även om varken lagledare, tränare eller funktionärer får en enda krona i ersättning för sitt engagemang går det åt mycket pengar. Anläggningarna kostar pengar att driva, matchtröjor och utrustning kostar och bara att få laget till spelplatsen kostar. I bästa fall räcker det med att spelarnas föräldrar ställer upp och skjutsar i bil, men många turneringar kräver både buss, tåg och övernattning. Medlemsavgifter och kommunala bidrag täcker en del kostnader, men långtifrån alla. 

Många lag försöker dryga ut klubbkassan genom att låta spelarna sälja bingolotter på sin fritid, men många gånger slutar det med att föräldrarna sitter med ett helt gäng lotter och förutsatt att de inte vinner blir det en dålig affär. 

Ett sätt att aktivera ungdomarna samtidigt som man får in bra pengar är att hitta ett lukrativt försäljningssamarbete. Folk vill i allmänhet hjälpa unga människor och bidra till den sunda livsstil som idrotten ger dem. Men det finns ju gränser för folks generositet, så ju attraktivare produkter desto lättare går det. 

DelikatessKungen har sålt delikatesser med hjälp av skolklasser och idrottsföreningar sedan 1992. De vet vad som fungerar och vad som inte gör det. Deras salami, cheddarost, praliner och ekologiska olivolja i attraktiva presentförpackningar är populära i alla läger. Grupper av ungdomar säljer dem till släkt och vänner, lokalpolitiker och företagare på sin egen ort. Genom att sälja DelikatessKungens produkter kan fotbollslag och ishockeyklubbar finansiera deltagande i träningsläger och cuper som de annars inte skulle ha haft råd med. 

Förutom att tjäna pengar ger försäljningen andra positiva resultat till klubben. Spelarna lär sig att samarbeta på ett annat sätt än på planen. Det är såklart helt andra strategier och egenskaper som krävs för att bli en bra säljare, men arbetet kan ändå bidra till den lagmaskin som ett framgångsrikt lag utgör.