Bloggen

Från kioskinlämning till swish

Publicerad den 20-02-24

 

Att man för 50 år sen skulle säga att om 50 år kommer du kunna sköta dina räkningar, beställa varor eller lämna in din stryktipskupong i soffan via en digital apparat så skulle nog dom flesta tappa hakan. 
 
På den tiden så gick man till sitt lokala bankkontor för att sköta sina räkningar eller lämna in sina sparpengar. Och hade man ett stryktips eller lottokupong att lämna in så fick man gå till kiosken. Dock inte samma dag som matcherna spelades. Nej, den skulle lämnas in flera dagar innan så att kiosken kunde skicka iväg alla kuponger till Tipstjänst. Viktigt att man då hade fyllt i alla matcher, sparat kvittot och definitivt skrivit in rätt adress ifall man hade vunnit. 
 
Just när det kommer till spel och betting så var Svenska Spel ensamma men med teknikens framfart och internets intog i hemmen så dök mängder med alternativ fram. Utbuden ökade markant, nu var det inte bara 1X2 spel som var möjligt. Tittar man just på sport så kunde man se nymodigheter som handicapspel eller spel på specifik målskytt. 
Med åren som kom även andra spel in som t ex casino. Med hjälpmedel som mobilt BankID så slapp man även krångla kontoskapandet och komma ihåg svåra lösenord med lustiga kombinationer, stor bokstav, minst en siffra osv. 

Efter omregleringen i Sverige för casino och vadhållning 2019 blev marknaden helt laglig för de nätcasinon som sökte och erhöll en svensk spellicens. I och med detta kunde nya betalningsmetoder såsom Swish börja erbjuda sina tjänster till casinon och nu är Swish den populäraste betalningsmetoden för nätcasino i Sverige
 
Om Swish 
Swish är en svensk uppfinning som kom till 2012 med slogan ‘för en enklare vardag’. Alla som börjat använda Swish har förstått hur enkelt och smidigt det är. Allt ifrån dela på notan på krogen eller betala för brödet på den lokala marknaden. Swish har över 7 miljoner användare. 

Betaltjänsten har vunnit flera utmärkelser och bland annat blivit utsedd till årets mobila betalningslösning. När tjänsten endast var tillgänglig för privatpersoner var det en del diskussioner om hur tjänsten skulle tjäna pengar och om den i så fall skulle ta ut en avgift för varje Swish. 

Efter att den lanserades för företag har det kommit fram att företagen, såsom e-handelsbolag och casinon, betalar en summa till Swish för varje betalning. Förhoppningsvis kan detta möjliggöra att privatpersoner kan fortsätta Swisha kostnadsfritt till varandra.