Bloggen

Gamla idrottsvanor – nya möjligheter

Publicerad den 21-10-14


Alla har ett förhållande till idrottsplatsen som fenomen. Där har vi delat glädje, sorg, ilska och lycka med våra vänner i knattelaget eller på läktaren ihop med andra supportrar. Det finns nästan inte en ort i Sverige som inte har en egen idrottsplats, ofta med namn som Ängsheden eller Byvallen, där barn och ungdomar spenderat både idrottsdagar och kvällsträningar. Vaktmästaren är inte sällan en lokal profil igenkänd även av de som aldrig besöker ”Vallen” för vare sig vi vill det eller inte är idrottsplatserna en del av det svenska kulturlivet. 

 

Så har det varit och så lär det förbli för även framtida generationer kommer att fostras på den elupplysta fotbollsplanen, löparbanan eller hockeyrinken. Ungdomsidrott är för många en viktig del av att bli vuxen. 
 
Men då måste man ges chansen. För tyvärr är idrott inte gratis för utövarna även om själva idrottsplatsen för det mesta är finansierad med skattepengar. Sporten kräver inte bara en plats, det behövs utrustning, tränare och andra som hjälper till. Ganska snart vill man mäta sina krafter mot lag och aktiva från andra kommuner och landsdelar. Då blir resorna en faktor, det kostar pengar att skicka iväg ett juniorlag för att spela match på bortaplan. Så småningom vill man åka på träningsläger och då blir det kostnader för mat och övernattningar förutom lokalhyra och andra utgifter. 

 
Lyckligtvis har även det en lösning. Idrottarna kan själva tjäna pengar till cupresor eller idrottsläger genom ett försäljningssamarbete med DelikatessKungen. Ungdomarna säljer företagets delikatesser, som chokladpraliner och lufttorkad salami, till släkt och vänner, företag eller ute på stan. DelikatessKungen kan delikatesser och laget/klubben/föreningen kan den lokala geografin och är de som har kontakterna. Resultatet brukar bli ett fruktbart samarbete där alla tjänar pengar, förutom kunderna som får högkvalitativa delikatesser och samtidigt möjligheten att hjälpa det lokala föreningslivet. 

 

Först tar man upp beställningar, och där kan man vara precis så kreativ man vill. Håll det okomplicerat och knacka dörr i kvarter för kvarter, eller starta kampanjer i sociala medier. Varje försäljare får en egen webbshop som är enkel att länka till så att även långväga kunder kan beställa den goda maten. 
 
När gruppen är nöjd med försäljningen skickar DelikatessKungen ut de sålda varorna till klubbens kontaktperson och så tar nästa steg i processen vid, att leverera delikatesserna till kunderna som då också betalar för vad de köpt. Med det här upplägget behöver inte kunderna ligga ut med pengar och den säljande gruppen riskerar inte att sitta kvar med ett osålt lager. 

 

Bäst av allt är kanske att ungdomarna själva väljer hur mycket tid och energi de vill lägga på försäljningen. All ersättning är provisionsbaserad, så ju mer man säljer, desto mer pengar blir det till en framtida resa. Många skolklasser och idrottsföreningar som sålt DelikatessKungens varor har återkommit för att tjäna pengar till nya resor.